Perancangan Simulasi Jalur Pada Robot Line Follower - JURNAL SKRIPSI

Monday, April 8, 2019

Perancangan Simulasi Jalur Pada Robot Line Follower


Kali ini kami membahas tentang Perancangan Simulasi Jalur Pada Robot Line Follower Menggunakan Algoritma Flood Fill

Flood fill adalah aturan umum yang biasa digunakan untuk menyelesaikan maze dalam bentuk dinding dan jarang digunakan untuk menyelesaikan maze dalam bentuk garis. Dalam makalah ini, algoritma pengisian banjir pada robot pengikut garis dilaksanakan untuk mencari jalan dari tempat awal ke destinasi dalam persekitaran terkawal dalam bentuk labirin dalam bentuk garis. 

Algoritma ini berfungsi dengan mengisi kawasan dengan penanda tertentu. Pada peringkat awal algoritma ini akan membahagikan kawasan menjadi sub-kawasan yang lebih kecil, yang boleh ditakrifkan sebagai matriks. Kemudian isi sub-kawasan dengan nilai awal, di mana nilai ini adalah pengiraan awal untuk jarak dari setiap kawasan ini dari titik destinasi. 

Nilai ini akan dikemas kini mengikut keadaan maze yang dihadapi, jadi nilai setiap kawasan akan sesuai dengan keadaan lapangan (maze) yang dihadapi. Dalam amalan pada robot pengikut baris, algoritma ini dapat dijalankan dengan kadar kejayaan 80%. Manfaat makalah ini adalah perkembangan kecerdasan buatan dalam bidang robotika, terutama dari segi pemetaan labirin dan penemuan jalan pada robot pengikut garis.

Teks Lengkap:

Download Disini PDF

Penulis : Kartika dewi
sumber : Jurnal Inspiration Tahun I Edisi 1
Jurnal Inspiration Tahun I Edisi 1 yang diterbitkan pada bulan Juni 2011
Comments


EmoticonEmoticon